Esperanza nel Día de la Llingua Materna

María Luz Pontón

AGORA

Manifestación en defensa de la oficialidad de la llingua asturiana.
Manifestación en defensa de la oficialidad de la llingua asturiana.

23 feb 2021 . Actualizado a las 05:00 h.

El domingo pasáu celebramos el Día de la Llingua Materna. Y celebrámoslu nunos tiempos onde les fake news y el negacionismu tán al orde del día. Los negacionistes refuguen la realidá empíricamente verificable porque ye incómoda y va escontra los sos plantegamientos que suelen ser radicales y controvertíos. Nieguen lo que ta consensuao, l’Holocaustu, la Covid-19, el cambiu climáticu… Los motivos son munchos, dende la ceguera ya la inorancia, hasta la maldá n’estáu puru. Esti pensamientu negacionista ta mui llatente tamién al rodiu de les llingües. Los asturianos sabémoslo bien. Ello ye que nesti momentu un partíu d’ultraderecha, que ta influyendo nos partíos conservadores, y non tan conservadores, que sofitaron siempre les llingües d’España, atrévense a dir más lloñe: la llingua asturiana nun esiste, namás foi un inventu toscu de xente radical que pretende vivir d’ello. ¿Qué opinaría d’esto el bisgüelu del ex director del FMI, Apolinar de Rato y Hevia d’Argüelles, que publicó en 1891 unu de los primeros diccionarios asturianu-castellán y que pidió nuna carta n’asturianu a la RAE que punxera más atención nel estudiu de la llingua asturiana? Resultaría-y cómico que s’atrevan a dicir tal barbaridá si nun fuera porque la inorancia o inconsciencia de munches persones pue llegar a facer creyelo a base de repetilo per tolos medios, principalmente nes redes sociales. Facer un recorríu fonderu pel nacimientu del asturianu ye un llabor imposible nesti artículu, pero sí quixere dar cuatro pincelaes sobre’l tema.

Ello ye qu’entamóse a falar el romance asturianu alredor de los sieglos IX-X y pasín a pasín estiéndese en topónimos, nomes de los llugares, antropónimos, nomes de les persones y nel léxicu de les coses materiales. Tenemos yá documentos onde se ve’l nacimientu de la llingua nel sieglu X, nel documentu «Nodizia de Kesos». Ye obligao destacar el Fueru d’Avilés en 1155, onde se dexa d’escribir en llatín y nesti sieglu y nos sieglos postreros, XII, XIII y parte del XIV, los testos de caráuter xurídicu tán escritos n’asturianu. Hai dalguna copia de dellos testos lliterarios, pero llamentablemente la mayoría perdiéronse. Nel sieglu XIV entamaría la castellanización d’Asturies cola llegada de funcionarios y mandatarios unviaos pola alministración castellana. Nun foi por xeneración espontánea que s’entamara a falar y escribir en castellán. La llingua foi un poderosu instrumentu políticu al serviciu de los intereses de la Corona, asina los Reis Católicos impuxeron a los súbditos en tolos sos territorios peninsulares y ultramarinos la gramática castellana; nel sieglu XVIII Felipe V impulsó la Real Academia de la Lengua Española, mentanto que Carlos III promulgó una pragmática sanción qu’obligaba a utilizar el castellán na enseñanza. Cuando Alfonso XIII cumplió la mayoría d’edá robló un documentu que prohibía a los maestros enseñar cualesquier idioma o dialectu que nun fuera’l castellán pudiendo ser amonestaos o perdiendo los derechos del maxisteriu si incidíen nello. Asina pues l’asturianu, como’l restu de les llingües minoritaries d’España, fueron quedando marxinaes y amenorgaes na más absoluta precariedá. Mientres les dictadures de Primo de Rivera y, sobremanera, de Franco, aplicáronse con contundencia eses polítiques. Col rexime franquista la llingua quedó arrequexada a lo folclórico, nun teniendo entrada n’otros ámbitos. La primera vegada que Franco vieno a Asturies tres la guerra recitáronse poemes n’asturianu, pero más nada. Nun sorpriende que los ultres almiren al dictador que persiguía la llibertá, la pluralidá y el diálogu y qu’emplegó tamién la censura coles llingües minoritaries.

Ye difícil saber la opinión que tienen los ultres y los negacionistes de Xovellanos nesti momentu, pero seya como seya, nel Día de la Llingua Materna, o en cualesquier día del añu, paezme obligado alcordase de Gaspar Melchor de Xovellanos, una personalidá clave na hestoria política española. Podíemos definilu de munches maneres: pensador illustráu, un gran estadista, un políticu intelectual reformista…  Foi una persona llibrepensadora que trató que n’España nun reinaren les tiniebles de la inorancia y la manipulación fácil. Como les fake news y el negacionismu nun nacieron agora, foron dalgo que se repitió sieglu tres sieglu, nun choca polo tanto que lu acusaren de ser un home «abominable» que lleía llibros prohibíos. Un auténticu peligru pa la sociedá.