Un cursu convulsu con matrícula d'honor

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Primer día de clase de los alumnos del colegio Germán Fernández Ramos de Oviedo
Primer día de clase de los alumnos del colegio Germán Fernández Ramos de Oviedo Alberto Morante

06 jul 2021 . Actualizado a las 08:52 h.

Foi en marzu del añu pasáu cuando l’andancia sorprendió a tola comunidá educativa. D’un día pa otru los centros pesllaron les sos puertes. Too camudó demasiao rápido y nin los docentes, nin l’alumnáu, nin les families taben preparaos pa una situación tala. Tando asina les coses, la incertidume de lo que diba pasar y lo poco avezaos que tábemos cola educación a distancia dio pocu marxe pa l’adaptación necesaria. Nesti contestu ye normal qu’hubiere confusión, estrés y ansiedá nel profesoráu. La Covid pasó factura pola brusquedá de les midíes adoptaes. Una encuesta ellaborada pola Central Sindical Independiente y de Funcionarios (CSIF) a 3.500 profesionales de la educación revela que’l 94% de los docentes na primera ola sufrieron un desgaste emocional pola sobrecarga de trabayu que provocaron les clases on line. Depués vieno setiembre y les escueles, institutos y universidaes españoles reabrieron otra vuelta les sos puertes y volvió la incertidume. Amás de la superación de l’ansiedá y de redoblar el trabayu, foi obligao cumplir col rigor de los planes de continxencia ellaboraos: distancies de seguridá, los xeles hidroalcohólicos, ventilación nes aules. Ye verdá que los estudiantes respetaron normes con una gran madurez y naturalidá nunos momentos enforma difíciles. De toles formes, por cuenta de la pérdida de la interacción colos compañeros y de l'alteración de les rutines, la situación dexó-yos tamién rastru. La Confederación Estatal d'Asociaciones d'Estudiantes (CANAE) fizo un sondéu a 743 alumnos, que definieron l’añu escolar con tres palabres: agobiu, estrés y ansiedá con mayor presencia ente’l xéneru femenín. Per otru llau, los estudiantes que cursaron Bachilleratu (82,2%) y ESO (70%), fueron los que más sufrieron esta situación tan cambiante que los obligó a adaptase apriesa al emplegu de la tecnoloxía pa deprender y non pa entretenerse o comunicase. Al empar, les families convirtiérose en guíes y aprendices p’ayudar a la reciella, mientres que los docentes camudaben les sos estratexes pedagóxiques pa que l’aprendizaxe fuere posible.

«Educar» ye dalgo mui importante, yá qu’obliga a los estudiantes a pensar, a xulgar, a entender… en definitiva, a saber. Ensin dulda la educación ye’l motor de crecimientu de la sociedá. Los grandes profesores de la Antigüedá teníenlo claro: l’aprendizaxe produzse a traviés del diálogu, la conversación y la interacción, dalgo que na primera ola de l’andancia quedó interrumpíu nel mes de marzu y que se retomó’l cursu pasáu, nel qu’hebo más contratación de profesoráu. N’Asturies, gracies a los 754 docentes más contrataos, tolos estudiantes d’hasta terceru de la ESO pudieron dir a les aules día tres día. Cuntóse tamién con una partida de portátiles qu’ayudó nesi llabor, lo qu’en total supunxo unos 43 millones, qu’ayudaron a aliviar dalgo la situación provocada pola Covid.

El referente internacional en Neuroeducación Francisco Mora nun entiende les crítiques qu’una parte de la sociedá fai al profesoráu; paez-y que merez un reconocimientu al ser la pieza central d’un engranaxe educativu, yá que conecta cola realidá del alumnáu, de la so familia, de los sos collacios de trabayu y cola organización a la que pertenez. Esti engranaxe detúvose na andancia y con él tolo demás y eso tien qu’ayudar pa reflexonar sobre’l valor y les característiques de cada una de las pieces, en particular de los docentes. La reflexón tien que llevanos a cambios, pero nun hai cambios máxicos. Unu de los mayores y más signficativos pedagogos, Paulo Freire, pon de manifiestu la necesidá de la utopía y de la esperanza: «La educación nun camuda’l mundu, camuda a les persones que van camudar al mundu». Ensin dulda’l llabor de los docentes que tuvieron que facer un gran esfuerzu p’adaptase a les nueves circunstancies nun añu onde l’andancia nun dio tregua, dio-yos esperanza y certidume nuna situación tan complexa.

El presidente del gobiernu púnxo-y una «matrícula de honor» a la respuesta del nuestru sistema educativu, que supo plantar cara a l’andancia. Espresó’l so arguyu porque «España fuere unu de los pocos países del mundu que caltuvo los sos centros escolares abiertos a lo llargo del cursu», dalgo que fizo gracies al comportamientu de tola comunidád educativa. Nesti sen, pa la ministra d’Educación los profesionales del sector educativu, que fueron valientes y xenerosos, «merecen el más altu reconocimientu social y la nuestra fonda gratitú»; tamién l’alumnáu que foi «disciplináu nel cumplimientu de les midíes sanitaries; y les families que sostuvieron física y moralmente esti engranaxe». Pues l’añu viniente, onde s’espera una vacunación pa los más mozos, aguardamos que seya crucial, non solo porque se llogre vencer a l’andancia, sinon porque la nueva llei, la LOMLOE, un símbolu de «igualdá de oportunidaes» yá que busca la equidá, la inclusión y la modernización del sistema educativu, abra’l camín pa que l’accesu a la educación, un bien tan preciáu y fundamental, seya suficiente garantía pa que nengún estudiante quede atrás.