Así podría ser la nueva Notre Dame

Una llama en el lugar que ocupó la aguja, un bosque en su interior y hasta una piscina en el tejado. Las propuestas para reconstruir la catedral inundan Internet


redacción / la voz

Cómo será la nueva Notre Dame. Es la gran pregunta que nació al mismo tiempo que los bomberos se afanaban por apagar el fuego que acabó con gran parte de uno de los grandes símbolos de París.

¿Hay que copiar las ruinas, recordar el incendio o dejar una nueva huella, la del siglo en el que ardió? Todas las opciones están sobre la mesa y arquitectos de todo el mundo ya se han puesto manos a la obra para imaginar el futuro de la catedral. Las propuestas inundan las redes sociales a la espera de que el gobierno francés lance el concurso internacional para reconstruir Notre Dame que anunció tan solo unas horas después de la catástrofe.

La imaginación es libre y queda claro al analizar todas las ideas que circulan por el mundo virtual.

Mientras tanto, el ministro de Cultura, Frank Riester, ha recordado que los 850 millones de euros de donaciones prometidas para la restauración que afloraron tras la emoción suscitada por el incendio, no han sido recibidos aún por las fundaciones gestoras de las colectas.

VIDRIERAS A TODO COLOR

View this post on Instagram

"La Couronne Divine" @yuriytitarev Our proposal for the restoration of the Cathedral of Notre Dame is to use a single element that has the best, stained glass (vitrail). The greatest Gothic feature, using materials of the latest technology. All the cover is made in stained glass, including the tower, with transparency to the inner side, through the opening of the vaults, leaving only the structures of flying buttresses. In Gothic the stained glass signifies the connection of the earth to the sky, and inside the cathedral the natural illumination multiplies in colors through the colorful stained glass filter. At night, the interior lighting becomes a grand backlit cover. A single element used, stained glass. No new architectural features, no intervention elements (redesign), no ego, no artistic aspirations. The material specified for this stained glass is made of a high-tech glass produced by a renowned and traditional French factory. The glasses have sun protection, without changing the desired aesthetic. The windows offer greater thermal comfort inside the Cathedral, greater natural light, reduces external noise, makes the internal environment quieteproject #lacouronnedivine @notredamedeparis @pontifex_es @alexandre_fantozzi @carvalho.juf @aj6studio @architizer @adesignersmind @architecture_hunter @designboom @wallpapermag @archdaily @architecturenow @arch.design.daily @archello @notredame @saintgobaingroup @saintgobainbrasil @saintgobainglassbrasil @lilysafra @editoramonolito @carolinedemaigret @antoniospadaro @parisfutur @wazou_75 @seemyparis @vivreparis @labnf @vogueparis @glamurama @joycepascowitch @gnt @ad_magazine @thecoolhunter_ @time @babaktafreshi @designmilk @artbasel @artsytecture @instadaconexao @fernandoguerra @parisenespanol #notredame #notredameparis #paris#france #aj6 #aj6studio #morewithless #maiscommenos #vitral #stainedglass #vitrail #arquitetura #architecture #architettura #saintgobain #saintgobainbr #glass #verre #lilysafra #restauration #notredesign #restoration #fantozzi #design #designer #iluminationdesign #stainedglasswindows #manhattanconexion #parisjetaime

A post shared by Alexandre Fantozzi (@alexandre_fantozzi) on

View this post on Instagram

FOTO BY @saaggo "La Couronne Divine" by @yuriytitarev "Our proposal for the restoration of the Cathedral of Notre Dame is to use a single element that has the best, stained glass (vitrail). The greatest Gothic feature, using materials of the latest technology. In Gothic the stained glass signifies the connection of the earth to the sky, and inside the cathedral the natural illumination multiplies in colors through the colorful stained glass filter. At night, the interior lighting becomes a grand backlit cover. The material specified for this stained glass is made of a high-tech glass produced by a renowned and traditional French factory. The glasses have sun protection, without changing the desired aesthetic. The windows offer greater thermal comfort inside the Cathedral, greater natural light, reduces external noise, makes the internal environment quieter, improves internal air conditioning, air quality and allows for numerous colors. This glass offers protection against 99.6% of the UV rays and safety, since this type of composition that we specify, causes the shards to be retained in the film in case of breakage, avoiding accidents and the devastation of the gap. This glass contains a self-cleaning layer that is integrated into the glass itself, so it has a high level of durability, not wearing down over time. No constant cleaning, ensures clear vision, even on rainy days, because its surface does not accumulate dirt. The glazing offers more sense of freedom, allowing the conversation with the external and internal environment, creating different lights and shadows at each hour of the day. Just a religious purpose! Whatever the choice of this restoration, may God enlighten the "Notre Dame", preferably in a stained glass cover. Amen " Alexandre Fantozzi #lacouronnedivine @notredamedeparis @alexandre_fantozzi @carvalho.juf @aj6studio @parisfutur #notredame #notredameparis #paris #france #aj6 #aj6studio #morewithless #vitral #stainedglass #vitrail #arquitetura #architecture #saintgobain #saintgobainbr #glass #verre #lilysafra #restauration #notredesign #restoration #design #designer #iluminationdesign #stainedglasswindow #parisjetaime

A post shared by Alexandre Fantozzi (@alexandre_fantozzi) on

Alexandre Fantozzi. El estudio brasileño AJ6 centra todo su proyecto en las vidrieras. Una seña de identidad del gótico y también de Notre Dame. «Una conexión entre el cielo y la tierra» basado en una vidriera total e infinita por todo el techo que se extendería a la torre. Con sus transparencias dejarían entrar al interior de la catedral gran cantidad de luz natural. Por la noche, la cubierta se retroiluminaría creando ese colorido efecto. 

ODA AL FUEGO

Mathieu Lehanneur. El diseñador francés propone dejar la huella del incendio para siempre. Él apuesta por una foto fija del pasado 15 de abril cuando el fuego devoró parte de la catedral. La llama se fabricaría con piedra de lava. «Es una forma de capturar la catástrofe y convertirla en belleza», asegura el autor. 

NADAR EN NOTRE DAME

View this post on Instagram

Our proposal for a new roof for Notre Dame. Our addition is a complementary spatial experience to the building that will match the awe of the great interior; a space for thinking and self-reflection. The spire is gone, but the twelve statues of the apostles that where put away during the restoration and managed to escape the fire, are once again back at the roof, now as guardians around a large public pool that occupies the whole roof. A cathedral is in our opinion not an isolated island in the urban fabric, it belongs to the city and to the people. The result will be a new meditative public space with unmatched views over Paris. #paris #archisource#architecture_hunter #arkitektur #architecture #archdaily #architecturefactor #art #architecturedaily  @designboom #designboom #dezeen #notredame #ulfmejergrenarchitects

A post shared by ulfmejergrenarchitects (@ulfmejergrenarchitects) on

Ulf Mejergren Architects (UMA). La firma de arquitectura sueca ha desarrollado una de las propuestas más arriesgadas. «Estamos proponiendo un espacio público meditativo, una experiencia espacial complementaria al edificio con vistas incomparables sobre París. Las 12 estatuas de los apóstoles custodiarán una gran piscina pública que ocupa todo el techo».

UNA CATEDRAL ECOLÓGICA

View this post on Instagram

"PALINGENESIS, TRIBUTE TO NOTRE-DAME" advocates for an exemplary project in ecological engineering that feels true to its time and avoids a pastiche architecture that turns the city into an open-air museum. Circular economy, renewable energies, inclusive social innovation, urban agriculture farm, protection of biodiversity, without forgetting beauty and spiritual elevation: our design proposal feeds on such values to deliver a deep, conscious meaning. From primitive Gothic in the 12th century to its restoration by Viollet-le Duc in the 19th century , through the radiant Gothic of the 13th century and the flamboyant Gothic of the 14th century, Notre-Dame cathedral undoubtedly arises from centuries of work and multi-faceted inspiration. As such, it is hardy encumbered by useless musings about the overlapping styles inherent in the building. Each wave of time contributes its alluvium, each race deposits its layer on the monument, each individual brings his stone. Thus do the beavers, thus do the bees, thus do people. Victor Hugo • The Hunchback of Notre Dame (1831) . . . Click on the link in our bio to discover the projet in details ☝️☝️☝️ . . . #notredame #notredamedeparis #notredamecathedral #paris #parisfrance #rebuildnotredame #circulareconomy #crosslaminatedtimber #woodenstructure #clt #solarglass #photovoltaic #renewableenergy #climatechange #urbanfarming #garden #spirituality #ecological #urbanagriculture #biodiversity #socialinnovation #beauty #gothic #forest #victorhugo #catholic #tribute #green

A post shared by Vincent Callebaut Architect (@vincentcallebautarchitectures) on

View this post on Instagram

"PALINGENESIS, TRIBUTE TO NOTRE-DAME" advocates for an exemplary project in ecological engineering that feels true to its time and avoids a pastiche architecture that turns the city into an open-air museum. Circular economy, renewable energies, inclusive social innovation, urban agriculture farm, protection of biodiversity, without forgetting beauty and spiritual elevation: our design proposal feeds on such values to deliver a deep, conscious meaning. From primitive Gothic in the 12th century to its restoration by Viollet-le Duc in the 19th century , through the radiant Gothic of the 13th century and the flamboyant Gothic of the 14th century, Notre-Dame cathedral undoubtedly arises from centuries of work and multi-faceted inspiration. As such, it is hardy encumbered by useless musings about the overlapping styles inherent in the building. Each wave of time contributes its alluvium, each race deposits its layer on the monument, each individual brings his stone. Thus do the beavers, thus do the bees, thus do people. Victor Hugo • The Hunchback of Notre Dame (1831) . . . Click on the link in our bio to discover the projet in details ☝️☝️☝️ . . . #notredame #notredamedeparis #notredamecathedral #paris #parisfrance #rebuildnotredame #circulareconomy #crosslaminatedtimber #woodenstructure #clt #solarglass #photovoltaic #renewableenergy #climatechange #urbanfarming #garden #spirituality #ecological #urbanagriculture #biodiversity #socialinnovation #beauty #gothic #forest #victorhugo #catholic #tribute #green

A post shared by Vincent Callebaut Architect (@vincentcallebautarchitectures) on

Vincent Callebaut. «Abogamos por un proyecto ejemplar de ingeniería ecológica que se sienta fiel a su tiempo. Economía circular, energías renovables, innovación social inclusiva, granja agrícola urbana, protección de la biodiversidad, sin olvidar la belleza y la elevación espiritual», es la propuesta de este belga. 

HÁGASE LA LUZ

Studio Fuksas. «Un faro de esperanza para el futuro en la noche de París», así resumen los italianos esta idea. El techo y la aguja, convertida en una especie de pináculo muy alto, se construirían con cristal de Baccarat para iluminarse por la noche y llenarse de luz. «El objetivo es crear una estructura contemporánea que dialoga perfectamente con la presencia antigua», explican. 

UNA COLMENA EN EL CORAZÓN

Estudio NAB. El corazón de la nueva flecha se convierte en una enorme colmena donde las abejas producirán «la miel de Notre Dame». La antigua cubierta estaría ocupada por un invernadero que ayudaría a la reintegración profesional de los pobres y donde se organizarían talleres educativos. 

¿Cómo será la nueva Notre Dame? El gran debate, bajo la mirada gallega

uxía rodríguez

Francia abrirá un concurso para reconstruir la aguja: hay expertos que quieren una diferente y otros una copia de la anterior

Notre Dame ya nunca será igual. Eso es lo único claro en el debate que ahora se abre y que no será ni sencillo, ni rápido y, seguramente, tampoco logrará un acuerdo unánime. ¿Qué catedral hay que recuperar? ¿Hay que seguir el modelo medieval o el espíritu de la restauración llevada a cabo por Viollet-le-Duc en el s. XIX? ¿Hay que copiar las ruinas, recordar el incendio o dejar una nueva huella, la del siglo en el que ardió?

La estructura general del templo se ha salvado, también elementos clave como los rosetones, pero ha desaparecido parte de la cubierta y emblemas como la aguja. El Gobierno francés ya ha anunciado que la reconstrucción de esa mítica aguja de Notre Dame se hará a partir de un «concurso internacional» de arquitectura.

Seguir leyendo

403 Forbidden

Forbidden

You don't have permission to access /votacion/pixel_votos_responsive.php on this server.


Apache/2.2.22 (Debian) Server at www.lavozdeasturias.es Port 80
Comentarios

Así podría ser la nueva Notre Dame