Rebelión contra'l machismu del alcalde d'Uviéu y de la so corporación

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Alfredo Canteli, alcalde de Oviedo, en una imagen de archivo
Alfredo Canteli, alcalde de Oviedo, en una imagen de archivo

24 dic 2021 . Actualizado a las 05:00 h.

Nes cais de los nuestros pueblos y ciudaes homenaxeóse y homenaxéase la figura de personaxes públicos que xeneralmente formaron y formen parte de la cultura del nuestru país. Nos cuarenta años de la dictadura franquista yera un fechu lóxicu que la mayoría de los nomes d’eses cais, sacante vírxenes y santes, fueren d’homes -los homes escoyíen a los homes- porque les muyeres quedaben relegaes a la familia y los cuidaos de la casa y la familia. Hai qu’alcordase de qu’en 1944 reinstauróse’l Códigu Civil de 1888, polo que desapaeció la capacidá decisora de la muyer dientro de la familia algamada na Segunda República. La muyer debía-y obediencia al home, que se convertía nel representante llegal de la esposa, que perdía cualesquier capacidá d'acción ensin el consentimientu del home.

Per otru llau, la educación preparaba mui bien a les neñes pal oficiu d'ama de casa. La Sección Femenina, una organización de mases que tutelaba emocionalmente a les muyeres como si fueren neñes que necesitaren d’una figura masculina, inculcaba na población que la única xera de la muyer nel llabor de la patria yera ser una madre sacrificada y una esposa obediente, que tenía’l so llugar na casa, non nes cais, pa nun cayer «na vanidá d’enseñase nes places» porque carecía del «don de la palabra» dalgo que tenía que «agradecer a Dios». Nun chocó que depués del golpe d'Estáu de 1936, la victoria del exércitu franquista tres años depués y la dictadura, a lo llargo de munchos años, los nomes femeninos de les casi «brillasen pola so ausencia», anque en realidá les muyeres nun destacaben porque’l réxime pretendía manteneles na escuridá. Malpenes hebo un curtiu grupu privilexiáu de muyeres con oportunidá de participar na política, l’arte, la cultura o la ciencia, polo que la desigualdá nos nomes de les cais yera resultáu de la desigualdá histórica que silenciaba a les muyeres.

De toles maneres, esta inxusta situación vien arrastrándose práuticamente hasta l’actualidá y, como sabemos mui bien, «lo que nun se noma nun existe». Depués de que llegare la democracia a España en 1977 pensábase que tolos partíos políticos tendríen voluntá política pa visibilizar a les muyeres y anque nadie esperaba que se diere darréu, sí que polo menos la situación camudaría a partir del artículu 11 de la Llei Orgánica 3/2007 pa la Igualdá de Muyeres y Homes, yá que les corporaciones municipales siguiríen los encamientos pa qu’adoptaren d’una vegada les «midíes específiques en favor de les muyeres pa correxir situaciones clares de desigualdá de fechu respeuto de los homes». De toles formes, les dereches nun tuvieron, nin tán, pol llabor del cambéu, asina que nun tien que  chocanos qu’un estudiu, Ciudaes con xéneru: estudiu del sesgu de xéneru urbanu al traviés de los nomes de les cais, alvierta de que les desigualdaes reales y el machismu del caleyeru entá queda mui patente: namás un 12,1% de les cais llevaben nome de muyer en 2020, dalgo que «nin ye proporcionao nin ye realista».